Phaistos

Vandaag stond Phaistos opnieuw op het programma, zonder tussenstop deze keer zodat we er zeker zouden raken. Na het ontbijt vertrokken we dus voor een rit van 1u30. Aan het hotel was het tamelijk bewolkt en niet zo warm. Ze voorspelden ook onweer in de namiddag. Eens we in het zuiden van Kreta waren zagen we alleen nog zon en was het heel warm.

Net voor we in Phaistos aankwamen, beslisten we om eerst te stoppen in Agia Triada waar de resten van een Minoïsche villa te zien zijn. Om de parking te bereiken moesten we eerst een heuvel op rijden. Om de villa te zien moesten we opnieuw naar beneden stappen. Toch wel een beetje raar.

Agia Triada.

Bij de ingang hadden we een mooi overzicht over de ruïnes. Aangezien alles daar al zo lang verlaten is, zijn er niet echt spectaculaire overblijfselen. Je kon wel mooi zien waar de verschillende huizen stonden, waar de tempel was en ook van de aquaduct waren er nog stukken te zien. Aan het uiteinde van het domein was er een kapelletje van recentere datum te zien (14de eeuw).

Een kapelletje uit de 14de eeuw.

Aangezien het al 13u was, reden we naar Kamilari omdat daar een goed restaurantje zou zijn. Dat restaurantje was helaas gesloten en ook de andere restaurantjes in Kamilari waren dicht. We reden nog een paar kilometer verder naar Kalamaki waar we toch nog iets vonden om te eten. Met uitizcht op de zee en een eilandje genoten we van Meze, met een glaasje Retsina. Na het eten kregen we nog (veel te veel) Raki, niet de Turkse anijsdrank, maar een drankje dat een beetje naar Grappa smaakt.

De ruïnes van Phaistos.

Na het lekkere eten reden we door naar Phaistos, een grotere Minoïsche vindplaats met mooi uitzicht op de bergen. Voor een groot stuk te vergelijken met Agia Triada, maar wel een stuk groter en met drie indrukwekkende pleinen. Hier konden we ook enorm grote kruiken zien.

De ruïnes van Phaistos

Op de terugweg zagen we nog een wegwijzer naar 'Taverna De Belgen'. Terug in het hotel namen we een bad en genoten van het lekkere avondmaal. Toen Lotte in bed lag, zaten wij nog een tijdje op het terras.