Blåhø

We waren blijkbaar allemaal uitgeput, want het was al bijna 10 uur toen Lotte wakker werd. Na een flink ontbijt (eerst boterhammetjes, dan pas de fles) ging Lotte heel succesvol op het potje (grote en kleine boodschap).

Aangezien het al zo laat was en omdat de zware wandeling van gisteren nog in de benen zat, beslisten we om met de auto naar Blåhø, de berg met de zendmast die we van bij het huisje kunnen zien, te rijden. Het was al 11u45 toen we vertrokken.

Lotte vond de afdaling van Høvringen naar de E6 niet zo plezant, want toen we net op de E6 zaten, moest ze overgeven. Op een rustige, mooie parking verversten we haar kleertjes en liepen we wat rond. We reden over een mooie weg, omringd door beboste bergen richting Vågå. Daar begon de echte klim. Al snel reden we over een onverhard weggetje via haarspeldbochten naar boven. Na het betalen van de tol (50 Kr) werd de staat van de weg alleen maar slechter. Veel stenen zorgden er voor dat we niet sneller dan 30km/u konden rijden.

Al snel zaten we boven de boomgrens en werd het uitzicht mooier en mooier. We zagen de besneeuwde bergen van Jotunheimen af en toe en passeerden heel mooie bergmeertjes. Na een lange tocht kwamen we uiteindelijk boven aan. Buiten de heel hoge toren (of het een zendmast is weten we niet) was het uitzicht adembenemend. Langs alle kanten de mooie bergtoppen van Jotunheimen, Rondane, Dovrefjell, ... In de valleien hier en daar een meer. Schitterend! Alleen jammer dat er zoveel wind stond. Er lagen heel veel stenen op de top. dat vond Lotte fantastisch. Ze kon er op kruipen en klauteren en met de hulp van mama en papa er ook weer afspringen.

We reden iets terug, tot aan één van de meertjes om te picknicken. Daar was gelukkig geen wind en met een stralend zonnetje (en 17 graden) was het echt genieten van de omgeving en het mooie weer. We namen een timelapse en vroegen aan de Duitser die met stukken glas de bergen in liep wat hij precies deed. De Duitser bleek een Nederlander te zijn en ze deden onderzoek (met serretjes) naar de opwarming van de aarde.

De terugweg verliep sneller. We stopten nog eens in de winkel om chocolade te kopen. Om 16u20 waren we terug aan ons huisje. Lotte at wat fruit, terwijl mama lekkere pudding klaarmaakte.

We speelden nog wat buiten en testten de schommel en de zandbak. We aten lekkere fishsticks en droegen al wat spulletjes naar de auto. Lotte vond het geweldig om op de stootkar te zitten en om ze voort te duwen.

Terug in het huisje genoten we van de lekkere pudding die mama had klaargemaakt. Lotte ging nog succesvol op het potje voor ze ging slapen.

We lazen nog wat en snoepten van een extra potje pudding.