Briksdalbreen

Om 2u30 werd Lotte wenend wakker. Ze was heel moeilijk te troosten en toen ze getroost was, leek ze wel klaarwakker. In haar bedje weende ze, bij ons in bed kon ze geen twee seconden stil blijven liggen. Een flesje geven hielp ook niet... Uiteindelijk is ze rond 4u dan toch in slaap gevallen. Rond 6u is ze dan nog eens wenend wakker geworden. Ze heeft toen de rest van haar flesje gedronken en verder geslapen.

Om 8u ging de wekker, maar dat vonden we toch nog iets te vroeg. Rond 8u30 stonden we dan toch op. Na het ontbijt maakten we ons klaar om te vertrekken naar Briksdalbreen.

De weg liep tot in Stryn over de weg die we hadden genomen toen we naar het huisje in Hellesylt reden. In Stryn reden we rond het meer. Tenslotte moesten we nog een twintigtal kilometer rijden tot aan het begin van de wandeling. Aangezien het begin van de wandeling op het einde van de weg ligt, verwachtte ik me aan een smal, onverhard weggetje. Maar we hadden geluk, want de weg was verhard, breed en in goeie staat. Sneller dan verwacht konden we dus aan de wandeling beginnen. Het vertrekpunt van de wandeling was al heel mooi gelegen: indrukwekkende watervallen, knappe bergen, sneeuw, ...

De wandeling zelf viel wat tegen: grote stukken waren over brede, geasfalteerde paadjes, waar de hele tijd trollenwagens over reden. De omgeving maakte gelukkig veel goed. Af en toe was het ook enorm druk (vooral mensen die terugkwamen). We passeerden de indrukwekkende Kleivafossen, waar we een beetje nat werden door het opspattende water. Al vlug zagen we de gletsjer. Aan de kant van de weg stonden paneeltjes met informatie tot waar de gletsjer kwam in het verleden. Het uitzicht bij de Briksdalbreen was echt wel de moeite: een mooi groen meer met op de achtergrond de gletsjer. Aangezien de terugweg naar beneden liep, duurde het niet lang voor we terug waren.

We aten in het restaurant 'Fish and chips' en forel (die eigenlijk zalm was). Daarna gingen we nog eens kijken in het souvenirwinkeltje. Intussen was het weer omgeslagen en was het aan het regenen. We keerden dus direct terug naar ons huisje.

Daar speelden we nog wat in de speeltuin, aten, keken met Lotte in boekjes en maakten een timelapse. Toen Lotte in bed lag, lazen wij nog wat en schreven het reisdagboek. Daarna kropen we moe in bed.