San Francisco - Monterey

Al bij al hadden we goed geslapen.  Rond 3 uur werden we eens wakken en rond 5u30 opnieuw.  Daarna was het een stuk moeilijker om nog te slapen.  Lotte kroop bij ons in bed en rond 7 uur stonden we op, zodat we op de shuttle van 7u24 richting luchthaven konden stappen.  We waren al snel in de luchthaven.  Daar sprongen we op een treintje naar de autoverhuurbedrijven.  We zaten helemaal vooraan en konden alles zien.  Lotte speelde chauffeur.  We kregen al snel onze Jeep Renegade en na wat zoeken hoe alles werkt, reden we terug naar het hotel om uit te checken en onze bagage op te pikken.

We gingen op zoek naar een winkel om wat eten te kopen.  Het eerste winkeltje was gesloten en in het tweede was niet veel te vinden.  We kochten er wel koeken en aten die in het zonnetje op.  We beslisten om onze tocht naar San Francisco te beginnen toen we een grote supermarkt tegenkwamen.  We kochten fruit, groentjes, brood en champagne om na de eclips te drinken.

De rit naar San Francisco verliep vlot.  We reden op de typische terrassen.  Dadelijk na de ingang van Presidio park konden we bij een stopplaats mooi Alcatraz zien liggen.  Af en toe verdween Alcatraz in de mist.  Op de parking was het al heel wat koeler, maar het zonnetje scheen nog.  We reden door naar het Visitor Center.  Daarvoor lag een groot plein waarop een heleboel foodtrucks stonden.  Op het grasplein waren een heleboel mensen aan het picknicken.

In het bezoekerscentrum vertelden ze ons dat de beste manier om de Golden Gate Bridge te bezoeken met de shuttlebus is.  Aangezien we van in het Presidio park enkel wat mist (en misschien één van de peilers van de brug) zagen, gooiden we onze plannen wat overhoop.  We zagen een kolibrie vliegen in de buurt van het bezoekerscentrum.

Na een ritje van 11 minuten in een enorm rammelende bus, stonden we bij het bezoekerscentrum van de Golden Gate Bridge.  Het regende en het was echt enorm koud.  We wandelden even rond, maar zagen door de mist nog altijd maar een deeltje van de brug.  We liepen wel heel even op de brug.  Het rammelende busje bracht ons terug naar het bezoekerscentrum, waar wij ons op het plein bij de andere picknickers voegden.

San Francisco buiten rijden lukte niet zonder file.  We stopten even bij NASA Ames, maar door de vele werken die daar bezig waren, was er niet echt een goeie foto te nemen.  We reden verder naar Mount Hamilton om een bezoekje te brengen aan Lick Observatory.  Op het wegje naar boven zagen we een heleboel eekhoorns zitten.  Na 23 km klim- en bochtenwerk kwamen we om 16u30 in de verzengende hitte (35 graden) aan in Lick.  De laatste rondleiding bij de 36'' refractor was net begonnen.  Wij luisterden nog mee naar het interessante verhaal.  Tijdens de afdaling moest ik enkele keren stoppen omdat Lotte zich niet zo goed voelde.  Eens beneden verliep de rit naar Monterey vlot.

Aangezien het al laat was, vertrokken we al snel naar Fisherman's Wharf om iets te eten.  In sommige restaurants waren luidruchtige kinderen niet welkom, dus dat maakte de keuze direct een stuk gemakkelijker.  We gingen ook nog eens op zoek naar het gebouw waar we morgen moeten zijn voor de walvissentocht.  Heel moe kropen we alledrie in bed.