Plitvice

We hadden alletwee heel slecht geslapen. Het was de ganse nacht heel hard aan het waaien en dat stoorde ons echt. Ik dacht dat de boze wolf ons huisje aan het omver blazen was, maar gelukkig was ons huisje van steen. Om 7u ging de wekker af en om 7u30 zaten we aan het ontbijt. Het was een heel lekker en uitgebreid ontbijt : een sapje, een eitje, veel boterhammen, koffie, thee, melk, … en dat alles met liefde gemaakt!

Na het ontbijt reden we naar ingang 1 van de Plitvice meren en rond 8u30 hadden we betaald en konden we aan de wandeling beginnen. Direct bij de ingang hadden we al een heel spectaculair zicht op de grootste waterval en enkele kleinere, met heldere meertjes. De wandeling startte met een afdaling. Toen we beneden waren stapten we over vlonderpaadjes, langs watervalletjes, tot aan de grote waterval. Daar konden we naar boven klimmen tot aan een mooi uitzichtspunt, wat we natuurlijk deden. Terug beneden wandelden we over vlonderpaadjes van waterval naar waterval. We bewonderden de heldere meertjes, waar je de vissen zo kon in zien zwemmen. We genoten van de libellen, de vlindertjes, de kwakende kikkers, …
De Plitvice watervallen.
Aan een andere parking hielden we een korte pauze, we aten een koekje en gingen naar het toilet. De wandeling ging verder langs de oever van het grootste meer. Mooie paadjes door de bossen : Wat een wondermooie etappe! Toen ik een foto nam van een bloemetje gleed plots de gps uit mijn zak, helemaal naar beneden, tot de gps plots voor het water bleef liggen. Wat een geluk dat ik de gps nog kon redden.
Op zoek naar de GPS.
Op het einde van het meer kwamen we opnieuw watervallen tegen. Een bootje zette ons snel over naar de andere kant van het meer, waar we in het zonnetje wat aten. Van aan de rustplaats ging het heel snel terug op een vlak paadje rond het meer. Het laatste deel van de wandeling liepen we hoog boven de meren en de watervallen, waar we een mooi uitzicht hadden.
De Plitvice watervallen.
Rond 15u waren we terug aan de ingang waar we onszelf trakteerden op een lekkere frisco. We liepen terug naar de parking en van daar stonden we op 5 minuutjes bij ons appartementje.

Na het bewerken van wat foto’s en een douche gingen we naar het restaurant waar we gisteren ook waren. Daar zaten we naast twee Nederlanders, die toen we terugkeerden, bij ons in het huisje bleken te zitten. We praatten nog wat met de Nederlanders op het terrasje over hoe plezant Belgen wel zijn en over reizen. We werden nog getrakteerd op een borreltje,

Toen we in bed kropen vielen we pas in slaap toen de Italianen in de kamer naast ons rustig werden.