Boca Manu - Otorongo

Om 6u kregen we als ontbijt een lekker omeletje met kaas en daarna nog een rijkelijke schotel fruitsla met vers fruit (banaan, appel, mandarijn en veel papaya).  Een uurtje later zaten we alweer op de boot.  We verlieten de Madre de Dios en voeren de Manu-rivier op.  We passeerden zelfs de plaats waar die gevaarlijke inboorlingen leven, maar daar hebben we gelukkig niks van gemerkt.

Ara's.

Op onze boottocht naar Otorongo kwamen we veel vogels en andere dieren tegen, die we gisteren ook al hadden gezien, maar nu nog meer prachtige macaws.  We zagen opnieuw twee capybara's, maar deze keer was er een baby-exemplaar.  Het is volop het moment van de jonge diertjes in de jungle, want we zagen ook nog een kleine black spider monkey en een kleine red howler monkey.  Die spidermonkeys zijn trouwens zotte beestjes, zoals die door de bomen slingeren.  Je vindt deze dieren nog een best door te zoeken naar bomen die plotseling fel bewegen.  De schildpadden vind je door grote zwermen vlinders te zoeken.  Die vlinders halen immers hun mineralen uit het zweet van de schildpadden.

Schildpadden, genietend van het zonnetje.

En zweten, dat deden wij ook van zodra we van de boot kwamen, want dan viel de warmte echt op ons.  We willen echter lange mouwen en lange broekspijpen aandoen om ons te beschermen tegen de insecten.

Leaf cutter ants.

Tegen de middag meerde de boot aan op een plaats, waar ik nooit een camping zou verwachten.  Maar er was er wel degelijk één.  Het waren allemaal een soort tent met twee bedden met een muskietennet.  We konden onze spullen in onze tent leggen en dan al meteen gaan eten.  De soep was verschrikkelijk warm, dus na het eten had niet alleen onze buitenkant maar ook onze binnenkant te warm.

Iets na 14u vertrokken we met onze gids voor een wandeling door de jungle.  Hij drukte ons op het hart dat we moesten oppassen voor slangen en spinnen en zo, en dat we goed moesten kijken eer we ergens aankwamen.

Op de foto voor de ficus.

We stapten langs het Otorongo-meer en speurden naar otters, helaas zonder succes.  Wel zagen we in de verte een zwarte kaaiman (al hopen we nog een aantal exemplaren van dichterbij te kunnen zien).  Volgens dat dit het beste moment was om diertjes te zien, viel het een beetje tegen, al waren we natuurlijk blij met de brown capucin monkey en de vogels (vooral macaws) die we te zien kregen.  Ook spectaculair waren de enorm grote bomen.

Iets na 18u waren we terug op de kampeerplaats, dus op de terugweg begon het al donker te worden.  Daarmee koelde het gelukkig wat af en lieten de muggen ons wat meer gerust.

Na het avondeten bespraken we de plannen voor morgen en overliepen we de lijst van waargenomen dieren.  Toen we de tent binnengingen, zat er een muis op de tafel.  Ze was doodsbang en we kregen ze niet vast, maar uiteindelijk sprong ze van de tafel en ontsnapte ze onder de deur.  Toen gingen we slapen.