San José - Tortuguero

We hadden de wekker gezet om 5u50, maar werden al vroeger wakker door enkele zatte lawaaimakers.  Toen Sara zich eens boos maakte, werd het eindelijk stil.

Om 6u20 wachtte een busje ons op.  We pikten nog wat extra mensen op, maar al snel waren we vertrokken richting Tortuguero.

Rond 8 uur stopten we voor een uitgebreid Costa Ricaans ontbijt (rijst, bonen, eieren, worstjes, vers fruit, ...). Achter het gebouw was er een vlindertuin, waar we veel grote, mooie en kleurige vlinders konden zien.  Op een bepaald moment vloog er één op mijn pet, waarna Sara de vlinder op  haar hand nam.  Toen die vlinder eindelijk weg was, konden we onze reis verder zetten.

Onderweg zagen we enkele beestjes : de twee-tenige luiaard, een iguana, een Jesus-Christ lizard, vogeltjes, ...

Luiaard.

Het laatste deel van de trip was over een aarden weggetje.  We mochten de bagage overladen in een boot en al snel zagen we een grote krokodil.  We zagen vanop de boot ook iguana's, hagedissen en vogels.

De grote krokodil.

Rond 12 uur kwamen we aan in Tortuguero, een klein dorpje waar eigenlijk niet veel te beleven is. De ene kant van het dorpje heb je de Rio Tortuguero en de andere kant, 200 meter verder, de oceaan, waar de golven nogal hoog waren.
Vanuit Tortuguero was het nog 30 minuutjes varen, op steeds kleinere riviertjes. Eigenlijk is het meer één groot moeras in plaats van riviertjes.  De omgeving is echt heel mooi!  Net voor we aankwamen bij het hotel, zagen we nog enkele schildpadden en een kaaiman.

Na het middageten trokken we wat naar onze kamer om af te koelen, want het is hier echt verschrikkelijk warm.

Vervolgens maakten we een kleine wandeling naar het strand.  We zagen al vlug enkele hagedissen.  Toen we een beetje in een hangmat hingen, hoorden we plots een vreemd geluid.  Het bleek een mooi gekleurde specht te zijn.

Een specht.

Onmiddellijk daarna kregen we een spider monkey te zien.  Die kwam vruchten eten van een boom en liet zich langs alle kanten bewonderen.

Een spider monkey.

Toen het begon te schemeren zagen we een aantal heel grote sprinkhanen.
Om 18 uur kregen we een film te zien over de zeeschildpadden.  Na het eten (rijst met bonen, samen met groentjes en vlees), gingen Sara en ik terug naar de rivier.  Met onze zaklampen konden we de ogen van een stuk of 4 kaaimannen zien.

Daarna gingen we nog wat afkoelen in het zwembad.  We konden zien dat scorpius hier heel hoog aan de hemel staat, maar werden opgeschrikt door een enorm grote vleermuis, die rond onze hoofden begon te cirkelen.  We kropen vroeg in bed, met het geluid van de zee en de jungle op de achtergrond.