Cirque de Gavarnie

We hadden de wekker om 8 uur gezet, maar we hadden het allemaal moeilijk om uit bed te raken.  Na het ontbijt reden we naar Gèdre en parkeerden we ons aan de kerk.  Naar het kleine winkeltje was het nog een eindje stappen.  We kochten brood, wat beleg en een stafkaart van de buurt.  Daarna reden we naar Gavarnie, waar we al snel een plaatsje vonden om te parkeren.

Al van bij het begin van de wandeling hadden we een prachtig zicht op de Cirque de Gavarnie, met een enorm hoge waterval.  Ook al stonden er heel veel auto’s op de parking, toch was het tamelijk rustig op de wandelpaden.  Al snel weken we af van de 'grote' weg en namen we een kleiner paadje, nog steeds met schitterende uitzichten.  Lotte was iets te wild en lette niet goed genoeg op en viel pardoes op de grond.  Gelukkig waren de pijntjes vlug vergeten.

We kwamen terug op de bredere weg.  Daar was het heel wat drukker, maar eigenlijk waren er toch nog minder mensen dan verwacht.  De weg begon goed te klimmen tot aan de l'hôtellerie du Cirque.  Daar hadden we een prachtig uitzicht op de Cirque de Gavarnie, maar was het wel te druk.  We namen een smal paadje en begonnen goed te klimmen.  We staken een riviertje over en vonden een leuk plekje onder wat rotsen voor onze picknick.  Het paadje werd nu echt leuk (en rustig).  Soms liepen we naast een diepe afgrond, soms onder overhangende rotsen.  Bij veel van de rotsen droop er water naar beneden.

Pas na een hele tijd begonnen we weer te dalen en al snel zaten we terug op de 'grote' weg langs de rivier.  Intussen waren de wolken komen opzetten en zagen we de Cirque de Gavarnie niet meer.  Na alweer 11km wandelen stonden we terug bij de auto.

Rond 16 uur waren we terug bij het huisje.  Na het vieruurtje (fruit) ging Lotte nog een hele tijd schommelen en buiten spelen.  We namen een douche en tijdens de aperitief werkte Lotte in haar reisdagboek.

Daarna reden wij nog eens naar de Cirque de Troumouse.  Lotte zag al twee marmotjes tijdens de rit, wij maar ééntje.  Boven genoten we van een picknick met een geweldig uitzicht.  Er waren maar weinig wolken, dus de Cirque de Troumouse was prachtig te zien.  We liepen langs het skelet van een schaap dat de gieren enkele dagen geleden hadden opgesmuld.  Het was wel heel koud tijdens de picknick.  We keerden terug naar het huisje en zagen nog een tiental marmotten.  Lotte kroop snel in bed, want het was al 21 uur.

Wij bleven nog een hele tijd wakker.  Ik probeerde een vuurtje aan te steken, maar dat was niet echt een succes.  Het was intussen helemaal helder geworden.  Ik keek waar komeet Neowise zou staan en dat bleek net daar te zijn waar de bergen wat lager zijn.  We konden de komeet eerst fotograferen en daarna ook met het blote oog zien.  Hoe later het werd, hoe lager de komeet zat, maar hoe donkerder het ook werd.  We zagen een schitterende staart en met de verrekijker was de komeet echt indrukwekkend.  Rond 24 uur gingen we slapen.