Tourmalet

We waren duidelijk alledrie héél erg moe, want het was al na 10u toen we eindelijk opstonden.  Na ons puddingontbijt werkte Lotte haar reisdagboekje bij, maar ze raakte een beetje gefrustreerd omdat het vandaag écht niet lukte om een marmotje te tekenen.

Kort na de middag vertrokken we naar Gèdre voor verse stokbroden en daarna reden we de Tourmalet op, bekend van de legendarische beklimming in de Tour de France.  Dat was eraan te merken, want heel wat fietsers probeerden in navolging van hun helden de top te bereiken, de ene al breder zwalpend dan de andere, zonder uitzondering met een verbeten blik op hun gezicht.

We parkeerden ons even voorbij de top langs de kant van de weg en liepen dan enthousiast een helling op, vanwaar we een uitzicht hadden op het observatorium van de Pic du Midi de Bigorre en op de diepte van waaruit we naar boven waren gereden.  De wolken die daar hingen, waren perfect voor een timelapse!

Na onze picknick op dat lokaal maximum, denderden we de helling weer lopend af en gingen we nog even kijken naar het standbeeld en de panelen van de Col du Tourmalet.  Iedereen leek elkaar te verdringen voor de perfecte foto, zonder ook maar acht te slaan op Corona-maatregelen of verkeersregels.

Tijdens de afdaling moesten we meermaals stoppen voor schapen die de weg inpalmden.  Ik ging er dan als een "herderke" tussenlopen, zodat het verkeer weer door kon.  Héérlijk!

Om klokslag 16u waren we weer bij het huisje.  We aten een stuk fruit in de zon op de ligzetels op ons terras, maar eigenlijk was het wat te warm in de volle zon...  We aten vroeg (wat een smakeloos vlees!), zodat we nog naar boven konden rijden naar de Cirque de Troumouse, tot aan Auberge de Maillet.  We telden alweer een tiental marmotjes in het naar boven rijden!

We wandelden en liepen daar nog wat rond en moesten alweer vaststellen dat de wolken hier echt wel heel snel kunnen komen opzetten.  Dat gebeurt hier opvallend sneller dan in de Alpen!  Hier kan je je écht wel door het weer laten verrassen!

Ons plan om nog wat verder naar boven te rijden (pas mogelijk na 19u) borgen we dus maar snel op en ook over het waarnemen van de komeet konden we een kruis maken  Maar zo lagen we wel vroeg in bed.