Cirque de Troumouse

We hadden de wekker niet gezet, maar Lotte kwam om 7 uur al eens vragen hoe laat het was.  Om 8 uur kon ze echt niet meer blijven liggen en ging ze naar beneden.  Iets later kwam ze ons ook uit bed halen.  We aten rustig een puddingontbijt, lazen wat of losten sudoku's op.  Lotte las ook nog wat in haar boekje.

Pas rond 11 uur maakten we ons klaar om naar de parking van de Cirque de Troumouse te rijden.  Op weg naar boven zagen we drie marmotjes.  Er was gelukkig nog wat plaats op de parking.  We maakten ons klaar voor onze laatste wandeling in de Pyreneeën.  Er waren maar enkele wolken vandaag en die maakten het zicht op de Cirque de Troumouse alleen maar spectaculairder.

We klommen deze keer veel verder naar boven.  We passeerden een paar keer de weg waar een 'treintje' steeds weer op en af rijdt.  Boven aan de parking kregen we een schitterend zicht op de Cirque de Troumouse.  Dit uitzicht hadden we moeten missen toen we een paar dagen geleden naar het Lac des Aires wandelden.  We liepen naar een klein topje waar we rond 13 uur ons picknickdekentje uitspreidden.  Na ons middageten genoten we nog wat van het prachtige uitzicht en het zonnetje.  Ik maakte een timelapse.

We liepen verder door naar een top, zonder de paadjes te volgen.   Na een stevige klim stonden we te genieten van het uitzicht op de Cirque.  Daarna liepen we richting het pad, af en toe door riviertjes.  Het pad liep naar een top waar we een mooi uitzicht op het Lac des Aires hadden.  We liepen nog naar een andere top waarop een groot Maria-beeld staat.

We keerden terug via een klein paadje, dat plots stopte.  We stapten voort door de weiden en zagen het skelet van een 'kleiner' dier liggen (een marmot?).  Iets verder lag het skelet van een koe, met een mooie kop.  We zaagden het laatste stukje vel los, zodat we de koeienkop konden meenemen.  Iets verder zagen we nog een ander skelet van een koe liggen.  De gieren doen hier goed hun werk!

Nadat we een rivier waren overgestoken, waar ik Lotte droeg en daarna Sara in mijn rug liet springen, kwamen we terug op de weg naar de parking.  Na een snelle afdaling stonden we na 5 uur terug bij de auto.  Alweer bijna 9 km afgelegd, met 450 hoogtemeter.

We reden terug naar beneden, tot in Gèdre, want we moesten de eigenaars van het huisje laten weten wanneer we morgen vertrekken.  We kochten snel een ijsje, maar het internet werkte vandaag niet zo goed in Gèdre, dus reden we nog door naar Luz-St-Saveur, waar we wel internet hadden.  Daarna keerden we terug naar ons huisje.

We begonnen de auto al wat in te laden.  Na een pastiske als aperitief aten we lekkere worsten.  We ruimden op en Lotte en ik gingen de afvalzakken wegvoeren.  Terug in het huisje namen we nog een douche.  We stopten Lotte om 21 uur in bed en laadden de rest van de spullen in.  Het was intussen al laat geworden, dus kropen wij niet veel later ook in bed.