Sault & Gorges de la Nesque

Om 9u30 kwam Lotte me lekker knuffelen.  Wim was even ervoor uit bed geslopen.  We realiseerden ons dat we geen brood hadden, dat niet steenhard was geworden, dus gingen mijn twee schatjes snel naar de bakker om heerlijk vers stokbrood.

Na het ontbijt namen we nog wat tijd om te lezen, al wat op te ruimen, het reisdagboek in te vullen,...  Even voor de middag reden we naar de lavendeldistillerie in Sault, waar we weer buiten stapten met lavendelwater en lavendelsnoepjes (berlingots).

We hadden niet echt een plan voor de rest van de dag, maar op de kaart hadden we "Gorges de la Nesque" zien staan (twee sterren).  We reden naar daar en parkeerden ons aan de kant van de weg.  Na de obligatoire schoenenwissel (sandalen → trailschoenen) konden we aan onze wandeling beginnen.

Die begon al met een technische en steile afdaling in de volle zon.  Lotte ging op wandel met Wim z'n trailrugzak, zodat we niet - zoals gisteren - zonder water zouden vallen.  Ze was echt in haar element!

Na een halfuurtje vonden we schaduw en (relatieve) koelte onder een rots: ideaal om te eten.  Daarna daalden we (langs veel tijmplantjes) af, verder de kloof in, eerst voorbij een 12e-eeuws kapelletje (lekker koel) en dan tot in de rivierbedding.  Maar ook hier was het riviertje volledig opgedroogd.  Geen pootjebaden dus, helaas!

Aangezien het al vrij laat was, besloten we maar op onze stappen terug te keren.  We dachten dat de steile beklimming heel wat tijd in beslag zou nemen, maar Lotte schoot weg als een speer.  Vrolijk en stoer klom ze over de rotsen, als een echt berggeitje.

We reden terug naar ons huisje en het post-vieruurtje vloeide als vanzelf over in een aperitief.  Na het eten pakten we verder in en na een douche (en nog eens uit de bol gaan op Deep Purple), staken we onze flinke stapper in bed.  Wij gingen op het terras nog wat genieten van de ongelooflijke rust en stilte.  Toen de muggen ons teveel werden, gingen we binnen puzzels oplossen.  Voor we gingen slapen, gingen we eerst nog de tuin in om naar de komeet te gaan kijken.  Die stond intussen hoger aan de hemel maar leek zwakker dan vorige keer (al stoorde de maan ook wel...).  Maar fijn dat we ze nog eens hebben kunnen zien met het blote oog.  Thuis zal dat waarschijnlijk niet (meer) lukken.