Herculaneum en Paestum

Onze trein naar Herculaneum vertrok om 9u10, dus hadden we de wekker gezet om 8 uur.  We hadden nog tijd genoeg om te ontbijten en rustig naar het station te stappen.  De trein had een paar minuten vertraging en zat goed vol.  Gelukkig konden we na een tijdje wel gaan zitten.  Na een rit van een halfuurtje kwamen we aan in Herculaneum, waar we samen met een Mexicaans koppel op zoek gingen naar de opgravingen.

Die vonden we al snel en na het inleveren van mijn te grote rugzak, konden we iets na 10 uur Herculaneum vanuit de hoogte zien liggen:  veel kleiner dan Pompeii, maar toch nog meer dan genoeg te ontdekken!  In Herculaneum was het houtwerk hier en daar nog goed bewaard, maar de muurschilderingen waren minder spectaculair dan in Pompeii.  We konden genieten van mooie zuilen, prachtige mozaïeken, marmeren tafeltjes, ...

Op sommige plaatsen konden we de verschillende verdiepingen van de Romeinse huizen zien en in één van die huizen stond nog een overblijfsel van een Romeins bed.

De thermen en de sterk gekleurde mozaïek waren wel heel indrukwekkend!  In het casa dei Cervi waren mooie beeldjes te zien van herten die werden aangevallen door jachthonden.  Op het einde van onze wandeling konden we nog skeletten zien liggen (in de verte) van mensen die probeerden te schuilen voor de uitbarstende vulkaan.

We gingen nog naar twee koele musea, waar we konden genieten van de mooie juwelen en vazen van de Romeinen en van een boot.  Net op tijd voor de trein van 13u22 (of iets later) waren we terug in het station.  Deze keer konden we helaas geen zitplaats te pakken krijgen.  Terug in het huisje aten we en daarna vertrokken we naar Paestum.

In Saterno hadden we een mooi zicht op de zee.  Om 16u15 konden we op weg naar de ingang van Paestum de tempel van Pallas Athena al bewonderen.  Eénmaal binnen werden we overweldigd door de tempels van Neptunus en Hera.  Indrukwekkende tempels hadden we nog niet gezien deze vakantie, maar dat is nu dus volledig goedgemaakt!

Van Paestum zelf was veel minder bewaard gebleven dan van Pompeii of Herculaneum, maar het was in ieder geval wel een heel indrukwekkende (en rustige!) site.  Bij de tempel van Pallas Athena konden we nog prachtige foto's maken van een valk.  In het museum waren nog mooie (graf)schilderijen te zien.

De terugrit naar Pompeii was minder interessant... Er was heel wat file en de Italianen die sowieso al agressief rijden, worden dan helemaal zot!  Na een rit van 1u40 (in plaats van 1u10) kwamen we gelukkig zonder ongelukken terug bij ons huisje.  We begonnen al op te ruimen, aten lekkere pasta en namen een douche.  Toen Lotte in bed lag, lazen wij nog wat (en schreven dit reisverhaal).