La Paz - Cuzco

We mochten opnieuw vroeg uit ons bedje, want tussen 7u en 7u20 zou de bus ons komen ophalen. Om de een of de andere reden konden we het tweede deel van de nacht (vanaf 3 uur) niet meer goed slapen. Rond 7u15 kwam de bus ons ophalen en reed toen nog een eind door La Paz, om andere toeristen op te halen. Daarna stopte de bus aan de busterminal, waar er nog een heleboel mensen opstapten. Uiteindelijk vertrokken we om 8u15. We moesten opnieuw, net als gisteren en net als bij het vertrek van de trektocht in de Cordillera Real, door het veel te drukke El Alto.

Lago Titicaca.

Het was een lange rit, soms met mooie uitzichten op de Andes en na een tijdje ook op het Titicaca-meer. We kwamen tamelijk veel herdersvrouwtjes tegen langs de kant van de weg.

Rond 11 uur moesten we allemaal van de bus stappen en overstappen op een bootje, de bus werd met een grotere boot overgezet. Om 12 uur kwamen we dan eindelijk aan in Copacabana. Daar werden we opgewacht door iemand van het reisbureau die ons naar het restaurant bracht. Daar aten we (voor de derde dag op rij) dé specialiteit in de buurt van het Titicaca-meer : forel! Na het eten hadden we nog eventjes de tijd om het kerkje (één van de belangrijkste bedevaartsoorden van Zuid-Amerika) te bezoeken.
De bus wordt overgezet.

Om 13u30 vertrok onze boot naar Isla del Sol. Wij zaten boven op het dek, waar het nogal koud was, want het was volledig bewolkt. Ook al ligt Isla del Sol maar 15 kilometer van Copacabana, toch deed de boot er 1u30 over. In de buurt van Isla del Sol zagen we de toppen van de Andes, heel mooi!

Isla del Sol.

Op Isla del Sol moesten we eerst 250 Inca-trappen opwandelen om tot bij de bron van de eeuwige jeugd te raken. Toen we boven waren, merkten we dat de gids een heel stuk achter zat. Daarna klommen we nog een beetje hoger, waar we een mooi uitzicht hadden op Isla de la Luna, waar vroeger alleen vrouwen woonden. Op de terugweg stopten we nog bij de tempel van de zon, waar de drie hoogste bergen het begin van de seizoenen aanduiden met behulp van een poort.

Zonsondergang bij het Titicaca meer.

Tijdens het terugkeren kwam de zon er iets meer door, wat voor een mooi lichtspel op het water zorgde. In Copacabana namen we om 18u30 de bus naar Puno. We zaten al zeer snel aan de grens met Peru. De overgang verliep zeer vlot. Net voor de grens zagen we een heel mooie zonsondergang boven het Titicaca-meer. We sliepen wat op de bus en om 20u30 kwamen we (30 minuten te laat) aan in Puno.

Het was verschrikkelijk druk in het busstation, maar uiteindelijk konden we toch een bus naar Cuzco boeken met Tour Peru. Om 22u30 zaten we in de luxebus en konden we vertrekken naar Cuzco.